Educational robotics with robocode as a teaching tool to reduce student dropout in engineering courses

Authors

  • Alanio Ferreira de Lima
  • Klysmann Gladson Ferreira Barbosa
  • Sávio André Alves
  • Josias Guimaraes Batista
  • Raoni Alves de Lima
  • Mikael do Nascimento Araújo
  • Vandilberto Pereira Pinto
  • Anderson Tadeu Soares de Paiva

DOI:

https://doi.org/10.46814/lajdv5n3-005

Keywords:

teaching JAVA, evasion, robocode, programming with games, educational robotics

Abstract

Student evasion is a problem that affects institutions of higher education in general, causing impacts of social and economic nature. For this reason, it was adopted in the electrical engineering course, a mini course on using the Java programming language with robocode as a tool for learning education. This language has become increasingly popular for teaching students in universities in the areas of engineering because it has shown effectiveness regarding encouraging the teaching of programming with the open source educational game. This paper presents an efficient method to reduce the great escape of students. The mini course aims activities related to technologies in various aspects of computing: logical reasoning, mathematics, artificial intelligence, neural networks, and object-oriented programming through the integration with the Robocode software. The proposed activities were applied to students of higher education of the Universidade Federal do Ceará in the discipline of Introduction to Engineering. We also believe that these activities have shown the efficiency of educational Robotics as a tool for teaching and learning in object-oriented programming.

References

Raabe, A. L. A. (2005) "Uma proposta de arquitetura de Sistema Tutor Inteligente baseada na teoria das experiências de aprendizagem mediadas". Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.9718

Theiss, F. (2006) "Linguagem visual orientada por figuras geométricas voltada para o ensino de programação: versão 2.0". Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciências da Computação) – Centro de Ciências Exatas e Naturais, Universidade Regional de Blumenau, Blumenau.

Rapkiewicz, C. E. et al. (2006) "Estratégicas pedagógicas no ensino de algoritmos e programação associadas ao uso de jogos educacionais". Disponível em: DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.14284

<http://www.cinted.ufrgs.br/renote/dez2006/artigosrenote/25157.pdf>. Acessado em: 18 mar. 2014.

Mattos, M. M.; Fuchs, J. F. (2007) "Qualifica: Uma ferramenta para apoio a construção de algoritmos estruturados". In XVI Seminário de Computação - SEMINCO, Blumenau, 2007. p. 75-87.

BENITTI, F.B. VAVASSORI; VAHLDICK, A; URBAN, D.L; KRUEGER, M.L; HALMA, A: Experimentação com Robótica Educativa no Ensino Médio: CSBC - XXIX Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, UFRGS, 2009.

SILVA, J.D.A.; TEIXEIRA, V.S.C.; MOREIRA, A.B.; TEIXEIRA, I.S.C. Análise do Curso de Engenharia Elétrica do Campus de Sobral: Promover o Interesse de Estudantes do Ensino Médio e o Controle da Evasão. XL – Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia. Belém: UFPA, 2012.

FLANAGAN, David. Java: o guia essencial. Rio de Janeiro: Campus, 2000. HAGGAR, P. Java - Guia prático de programação. Rio de Janeiro: Campus, 2000. NEWMAN, A. Usando Java. Rio de Janeiro: Campus, 1997. Robocode (2008a) "Robocode API". Disponível em: http://robocode.sourceforge.net/docs/robocode - Acessado em: 18 mar. 2014.

Robocode (2008b) "Robocode Home". Disponível em: http://robocode.sourceforge.net/ Acessado em: 18 mar. 2014.

LOBO, Roberto Leal; FILHO, Silva, LOBO, Maria Beatriz, HIPÓLITO, Oscar –

Evasão no Ensino Superior: Causas e Remédios – Junho, 2009. Disponível em:

<http://robertolobo.com.br/index.php/2009/06/evasao-no-ensino-superior-causas-e- remedios/ - Acessado em: 18 mar. 2014.

Downloads

Published

2023-12-18

How to Cite

DE LIMA, A. F.; BARBOSA, K. G. F.; ALVES, S. A.; BATISTA, J. G.; DE LIMA, R. A.; ARAÚJO, M. do N.; PINTO, V. P.; DE PAIVA, A. T. S. Educational robotics with robocode as a teaching tool to reduce student dropout in engineering courses. Latin American Journal of Development, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 933–945, 2023. DOI: 10.46814/lajdv5n3-005. Disponível em: https://ojs.latinamericanpublicacoes.com.br/ojs/index.php/jdev/article/view/1496. Acesso em: 3 mar. 2024.
<br data-mce-bogus="1"> <br data-mce-bogus="1">

Most read articles by the same author(s)